سلامت نیوز : دکتر ابراهیم رزم پا، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در پژوهشی دریافت؛ تمامی ناهنجاری ها و اختلالات فیزیولوژیکی و روحی در ازدواج های فامیلی بسیار بیشتر از ازدواج های غیر فامیلی روی می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا ؛ در نتیجه تحقیقات پژوهش دکتر رزم پا آمده است: همانطور كه می دانیم یكی از بیماریهایی كه در درمانگاههای اطفال، گوش و حلق و بینی، و جراحی پلاستیك و دندانپزشكی مواجه می شویم، ناهنجاری های گوش و حلق و بینی است. این بیماریها و یا به عبارتی آنومالی های مادرزادی كه درصد قابل توجهی از آنها حاصل ازدواج های فامیلی می‌باشد نه تنها باعث تغییر در شكل ظاهری شده و مشكل زیبایی شدید برای نوزاد ایجاد می كنند، بلكه باعث ایجاد ناراحتی‌های عاطفی و روانی، مشكلات كار كردن فرد در اجتماع و حتی تهدید حیات بیمار می شوند.

گفتنی است؛ هدف این مطالعه تعیین شیوع ناهنجاریهای گوش و حلق و بینی در ازدواج فامیلی طی سال های 1378 و 1379 در مراجعه كنندگان به درمانگاه مشاوره ژنتیك بیمارستان امام خمینی است، تا بدینوسیله نقش ازدواج های فامیلی، جنس، نوع ازدواج والدین و الگوی توارثی را تعیین نموده و با دانستن تأثیر این موارد و كاستن عوامل مؤثر از شیوع این بیماریها در اجتماع بكاهیم.

لازم به ذکر است، روش انجام این پژوهش به این صورت بوده است که ابتدا از بین 3503 پرونده كه جهت مشاوره در دو سال 78 و 79 مراجعه كرده بودند، 206 پرونده كه ناهنجاری ENT داشتند جدا گردید از بین 206 پرونده 157 پرونده مربوط به ازدواج فامیلی و 49 پرونده مربوط به ازدواج غیرفامیلی بود. در بین 157 پرونده یا به عبارتی شجره نامه 496 مورد حاصل ازدواج فامیلی بودند كه 219 مورد اختلال ENT و 277 مورد سالم و یا اختلال غیر ENT داشتند.، پس این 219 مورد بررسی و توسط نرم افزار SPSS هر بیماری براساس فامیل و غیرفامیل، نسبت فامیلی والدین، الگوی توارثی و جنس مجزا گردیدند.

طبق نتایج این بررسی؛ در بین 496 مورد چهار بیماری از شیوع بسیار بالایی برخوردار بودند كه شامل كرولالی، نیمه شنوایی، شكاف كام، شكاف لب با یا بدون شكاف كام كه كرولالی 115 مورد ( 6 /23درصد )، نیمه شنوایی 53 مورد (7/10 درصد)، شكاف كام 5 مورد كه (1 درصد)، شكاف لب با یا بدون شكاف كام 12 مورد ( 4/2 درصد ) موارد را شامل می شده است و شكاف كام همراه اختلالات دیگر 16 مورد بود.

نتیجه گیری؛

تقریبا در تمام موارد وجود ناهنجاری ها پزشکی در ازدواج های فامیلی بیشتر بوده و بر حسب نوع بیماری، گاه تفاوتهائی در دو جنس نیز وجود داشت و همچنین، الگوهای توارثی متفاوتی برحسب نوع بیماری، داشتیم.

گفتنی است این پژوهش توسط دکتر ابراهیم رزم پا فوق تخصص گوش، حلق و بینی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha